• دفتر مرکزی : تهران، اتوبان آزادگان غرب، بلوار الغدیر، میدان جانبازان، مجتمع پاییزان
  • 0905-059-9690
  • 021-44084027
  • 0905-1200-232

عایق کاری موتورخانه گرمایشی و سرمایشی

عایق کاری موتورخانه گرمایشی و سرمایشی

عایق کاری موتورخانه گرمایشی و سرمایشی چیست و چگونه انجام می شود؟

عایق یک اصطلاح کلی است برای توصیف ماده هایی که جهت جلوگیری از هدر رفتن دما استفاده می شود. این مواد می توانند عایق گرما ، سرما ،‌ صدا و تشعشع و حتی برق باشند. به عنوان مثال می توان از موادی مثل پلاستیک ،‌ فوم ،‌پشم سنگ و شیشه ،‌فایبرگلاس و استایروفوم نام برد.عایق کاری یا insulation  به عملیات نصب این مواد و تجهیزات بروی دستگاه های مورد نظر که نیاز به عایق کاری دارند می گویند. عایق کاری موتورخانه های گرمایشی و سرمایشی و عایق حرارتی لوله دارای اهمیت ویژه ای است.

محاسبه و تعیین عایق مناسب برای لوله ها و تجهیزات موتورخانه

برای محاسبه عایق مناسب تجهیزات موتورخانه های گرمایشی و سرمایشی نیاز به محاسبه موارد زیر هستید :

  • انتقال حرارت در ساختمان
  • محاسبه تلفات حرارتی در ساختمان
  • تلفات حرارتی از جدار ها و راه های نفوذ یا تهویه هوا
  • بار حرارتی ساختمان و اتاق ها و تجهیزات

پس از محاسبه میزان هدر رفت حرارت از تجهیزات لوله ها و بخش های تعیین شده می توانید میزان انتقال حرارت را حساب کنید و و باتوجه به نوع عایق و ضخامت آن عایق مناسب را انتخاب نمایید.

انواع عایق های حرارتی

عایق های حرارتی دارای جنس های مختلفی هستند که ضریب انتقال حرارت آنها باتوجه به جنس آنها متفاوت بوده و در محل های مختلف برای کاربری های مشخص استفاده می شوند. عایق های پر مصرف در صنایع ساختمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشم شیشه
  • پشم سنگ
  • عایق های الاستومری
  • عایق های پلی استایرن یا XPS
  • پرلیت
  • شیشه اسفنجی
  • فیبری

عایق های ذکر شده کاربرد بسیار بالایی دارند در صنعت ساختمان دارند. هرکدام دارای ویژگی های هستند که می توانید با برسی آنها عایق مورد نظر خود را انتخاب کنید.

انتخاب مواد عایق کاری چگونه است؟

قبل از تصمیم گیری نسبت به تهیه و نصب عایق برای هر کاربری خاص موارد زیر باید با دقت لازم ملحوظ شود.

  1. دمای سطح سرد و سطح گرم ( حداقل و حداکثر)
  2. دمای محیط
  3. قابلیت هدایت گرمایی
  4. ضخامت لازم برای عایق مورد نظر
  5. استحکام مکانیکی
  6. خطر بهداشتی
  7. خطرات آتش سوزی
  8. جابجایی گرمایی (‌انبساط)
  9. روش حفاظت نفوذپذیری مواد عایق
  10. روکش محافظ و پرداخت عایق
  11. هزینه لازم برای اجرای عایق کاری

انتقال حرارت در ساختمان چگونه انجام می شود؟

انتقال حرارت در ساختمان مبحث بسیار گسترده ای است که با روش های آن در این مطلب آشنا می شوید. به طور کلی هر گاه اختلاف دمایی بین دو جسم وجود داشته باشد حرارت از جسم گرم به جسم سرد با یکی از روش های زیر انتقال پیدا خواهد کرد:

  •  هدایتی (حرارت از مولکول های گرم به سرد منتقل می شود بدون آنکه ذرات جابجایی قابل ملاحظه ای داشته باشند)
  • جابجایی ( حرارت از طریق برخورد دو سیال که طبیعی یا اجباری انجام می شود منتقل می گردد)
  •  تشعشعی ( انتقال حرارت توسط موج انجام می شود که ماده هیچ دخالتی در این انتقال ندارد)

معمولا در ساختمان انتقال حرارت هدایتی از یک جدار ساده ،‌ جدار مرکب ، جداره های ساختمان انجام می شود. همچنین بخشی از انتقال حرارت مربوط به دیوار های زیر زمین و کف متصل به زمین انجام می شود.

آماده سازی سطح و سایر متعلقات برای عایق کاری

قابل از اقدام به عایق کاری هر قسمت از سیستم لوله کشی ، دستگاه ها یا منابع باید آویزها ، دارکوب ها ، بست ها و تکیه گاه ها در محل خود نصب شوند و سیستم مورد آزمایش قرار بگیرد. سطح خارجی لوله ها،‌ دستگاه ها و منابع باید تمیز و عاری از هر نوع چربی ،‌زنگ زدگی و جرم باشد. در موارد ویژه ممکن است به منظور جلوگیری از زنگ زدگی رنگ آمیزی سطح عایق شونده لازم شود. مطلوب است رنگ امیزی پس از جوشکاری انجام شود. در بعضی موارد ممکن است اماده سازی سطح با روش دیگری مثل نوار پیچی انجام شود.

تکیه گاه ها و نگهدارنده ها در عملیات عایق کاری

تکیه گاه ها و نگهدارنده های اصلی دستگاه ها و لوازم تاسیساتی از قبیل لوله ها ، کانال ها ،‌مخازن و…. با نگهدارنده هایی که وزن عایق و روکش این دستگاه و لوازم را تحمل می کند تفاوت دارد. تکیه گاه ها و نگهدارنده های اصلی دستگاه و لوازم تاسیسات مثلا بست یا آویز لوله باید برای تحمل بار گسترده لوله و سیال درون آن همراه با جابجایی گرمایی احتمالی مناسب باشد.

سوالات متدوال عایق کاری موتورخانه گرمایشی و سرمایشی

عایق K-Flex  چیست؟ 

K-Flex یکی از برند های عایق های الاستومری است. این برند عایق های حرارتی با جنس های دیگری هم تولید می کند. اما به دلیل محبوبیت بالا بسیاری از مصرف کنندگان k-flex  راه بعنوان یک نوع متریال برای عایق می دانند. 

عایق K-Flex برای چه مواردی استفاده می شود؟

از موارد استفاده عایق های مارک K-flex  که از عایق های الاستومری هستند می توان به عایق کاری لوله های موتورخانه گرمایشی و چیلر ، عایق کاری مخازن آبگرم ، لوله های گرمایش از کف و …. اشاره نمود. 

عایق های پایه معدنی چه نوع عایق هایی هستند؟

یکی از انواع عایق های حرارتی عایق هایی برپایه مواد معدنی هستند. بارزترین نقطه مشترک این گروه یافت شدن مواد اولیه آنها به صورت خالص و ناخالص در معادن است. فرآوری انجام شده بروی آن مواد ساختار مولکولی آنها را دگرگون نموده است. این گروه عایق دارای تحمل حرارتی بالایی هستند ،‌عموما سلول باز بوده و جاذب رطوبت می باشند. پر کاربرد ترین این عایق ها پشم شیشه ، سنگ و سرباره هستند. 

برای طراحی و محاسبه موتورخانه گرمایشی کلیک کنید.

برای مشاهده روزمه و پروفایل لینکداین گروه تولیدی تجهیزان صنعت کلیک کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.