• دفتر مرکزی : تهران، اتوبان آزادگان غرب، بلوار الغدیر، میدان جانبازان، مجتمع پاییزان
  • 0905-059-9690
  • 021-44084027
  • 0905-1200-232

تعمیر و اجرای موتورخانه گرمایشی

تعمیر و اجرای موتورخانه گرمایشی

تعمیر و اجرای موتورخانه گرمایشی

موتورخانه گرمایشی یک از بخش‌ بسیار مهم در تامین انرژی لازم برای گرمایش در ساختمان‌، واحد های صنعتی و … است. موتورخانه گرمایشی و حرارت مرکزی با توجه به پارامترهای مختلف ابتدا محاسبه و طراحی خواهند شد. پس از طراحی و محاسبه نوبت به انتخاب تجهیزات و اجرای آنها می‌رسد. نصب تجهیزات موتورخانه به صورت صحیح و لوله کشی آنها به طور دقیق اجرای موتورخانه را به یک فرایند کاملا تخصصی تبدیل کرده است. پس از اجرای موتورخانه که در ادامه با آن آشنا می شوید نوبت تعمیر و نگهداری سیستم موتورخانه است.

اجرای موتورخانه حرارت مرکزی و گرمایشی چگونه انجام می شود ؟

در هنگام نقشه کشی پلان ساختمان یک اتاق یا یک محل برای موتورخانه در نظر گرفته خواهد شد. پس از مشخص شدن پلان اتاق موتورخانه مهندس تاسیسات پس از انجام محاسبات موتورخانه و انتخاب تجهیزات محل قرار گیری آنها را مشخص خواهد کرد. قرارگیری تجهیزات و نحوه لوله‌کشی با نرم افزارهای مهندسی مثل Revit  انجام قابل انجام است. تعمیر و اجرای موتورخانه گرمایشی یک مرحله بعد از انجام محاسبات، طراحی و نقشه‌کشی مورتورخانه است. شما می توانید پس از طراحی موتورخانه خود را به صورت سه بعدی مشاهده کنید. اجرای موتورخانه همان نصب تجهیزات در محل تعیین شده و لوله کشی آنها است.

تعمیر و اجرای موتورخانه گرمایشی
تعمیر و اجرای موتورخانه گرمایشی محاسبه طراحی و ساخت موتورخانه گرمایشی و تصفیه خانه

مهم ترین بخش های اجرای موتورخانه :

  • دیگ بخار یا آبگرم فولادی یا چدنی جهت تامین گرمایش سیستم تامین آبگرم
  • مخازن تامین آبگرم مثل منبع کویلدار و منبع دوجداره ( جهت تامین و نگهداری آبگرم بهداشتی)
  • منبع انبساط موتورخانه ( منبع انبساط باز یا منبع انبساط بسته)
  • پمپ‌های مکش و دهش آبسرد و آبگرم
  • لوله کشی و پایپینگ موتورخانه
  • ساخت و نصب کلکتور موتورخانه 

 

تمامی تجهیزات موتورخانه باید درست انجام شود تا از عملکرد مناسب برخوردار باشد. همچنین در صورت عدم نصب صحیح تجهیزات هدر رفت گرما و احتمال بروز مشکل برای سیستم وجود دارد.

 

تجهیزات گرمایش و موتورخانه

به طور کلی موتورخانه از تجهیزات مختلف انتقال حرارت مستقیم و غیر مستقیم و همچنین ابزار دقیق و تجهیزات انتقال سیال در موتورخانه تشکیل شده است.

نصب و تعمیر دیگ چدنی موتورخانه چگونه انجام می شود ؟

دیگ آبگرم قلب تپنده موتورخانه گرمایشی است. دیگ‌های موتورخانه دو نوع چدنی و فولادی هستند. معمولا تعمیر دیگ های چدنی آسانتر است. دیگ‌های چدنی پره‌ای هستند. از یک پره جلو و یک پره عقب و پره های وسط که توسط یک میله مونتاژ می شوند تشکیل شده است. در طول مدتی پره‌ها نیاز به تعویض دارند. این پره‌ها باگذر زمان فرسوده و پوسیده خواهد شد. توجه داشته باشید که پره های وسط امکان اضافه و کم کردن را دارند. باتوجه به مدل دیگ چدنی شما می توانید بار حرارتی را با تغییر تعداد پره ها افزایش یا کاهش دهید. همچنین در بویلرهای بخار یا آبگرم لوله‌های داخل دستگاه نیز امکان ایجاد پوسیدگی وجود دارد.

ساخت و تعمیر کلکتور موتورخانه گرمایشی و سرمایشی

کلکتور موتورخانه یکی از مهم ترین تجهیزات جمع کننده و تقسیم کننده آبگرم مصرفی از دیگ و برگشت آن به سیستم می باشد. شما می توانید برای مشاهده مطالب مربوط به ساخت و تعمیر کلکتور موتورخانه کلیک کنید. معمولا لوله کشی و پایپینگ موتورخانه با لوله‌های تست آب انجام خواهد شد. اما جهت افزایش طول عمر کلکتور از لوله مانیسمان با مشخصه A106/A53 با ضخامت بالا ( رده40) نیز مورد استفاده است. برای کلکتورهای مکش و دهش آبسرد یا بوسترپمپ داخل موتورخانه از لوله گالوانیزه یا استیل نیز میتوان استفاده کرد.

نصب و تعمیر منبع کویل دار و دوجداره موتورخانه چگونه انجام می شود؟

منابع کویلدار و دوجداره آبگرم به صورت غیر مستقیم آبگرم مصرفی و بهداشتی ساختمان،‌ واحد های صنعتی و … را تامین خواهند کرد. منابع دوجداره یا کویلدار معمولا از ناحیه جوش و مونتاژ عدسی به بدنه دستگاه دچار پوسیدگی یا سوراخ شدگی خواهند شد. این مخازن پس از پوسیدگی نیاز به تعویض دارند. منبع های کویل دار علاوه بر تعویض مخزن نیاز مند برسی کویل های مسی و در صورت نیاز تعویض کویل هستند.

برای مشاهده خدمات و نمونه کارهای گروه تجهیزان صنعت در لینکداین کلیک کنید.