• دفتر مرکزی : تهران، اتوبان آزادگان غرب، بلوار الغدیر، میدان جانبازان، مجتمع پاییزان
  • 0905-059-9690
  • 021-44084027
  • 0905-1200-232

تعمیر و ساخت کلکتور موتورخانه

تعمیر و ساخت کلکتور موتورخانه

تعمیر و ساخت کلکتور موتورخانه

تعمیر و ساخت کلکتور موتورخانه یکی از مهم ترین بخش های اجرایی در پروژه های تاسیساتی و ساختمانی است. برای آشنایی بیشتر با روند ساخت و اجرای کلکتور موتورخانه در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

کلکتور موتورخانه چیست؟

کلکتور در موتورخانه عملیات جمع آوری و تغذیه کردن مصرف کننده‌ها را انجام می دهد. در موتورخانه‌ها از کلکتور برای تغذیه مصرف کننده‌های آب گرم و سر و برگشت آنها به سیستم استفاده شده است.کلکتور بخش جدا نشدنی پایپینگ است. تقریبا در تمامی مواردی که انتقال سیال در یک سیکل مدنظر است کلکتور استفاده خواهد شد.

ساخت کلکتور انشعابی آب
ساخت کلکتور استیل فولادی تعمیر طراحی ساخت و مونتاژ انواع کلکتور موتورخانه و کلکتور بوسترپمپ آب

طراحی کلکتور موتورخانه

طراحی لوله کشی تاسیسات مکانیکی باید طبق روش‌های مورد تایید مهندسی انجام شود. اندازه لوله‌ها برای تامین جریان سیال به مقدار لازم و سرعت مناسب در هر سیستم کافی باشد. در ابتدا برای طراحی کلکتور به سراغ محاسبه بار حرارتی و شناسایی مصرف کننده‌های آب ( سرد یا گرم) می رویم. پس از محاسبه بار حرارتی و شناسایی مصرف کننده‌ها خطوط لوله کشی مشخص خواهد شد. پس از شناسایی مصرف کننده‌ها نوبت مشخص شدن سایز لوله های رفت و لوله اصلی کلکتور است.

برای محاسبه سایز لوله شما دبی و سرعت سیال مورد نیاز است. و برای ضخامت لوله های مورد نظر فشار کاری سیستم را اندازه گیری کرده سپس با در نظر داشتن میزان خوردگی و رسوب گیری ضخامت لوله مشخص می گردد. کلکتور موتورخانه داراری یک بخش رفت و یک بخش برگشت است. از سمت رفت سیال مورد نظر به سمت مصرف کننده ها حرکت کرده و از سمت برگشت سیال به سیکل باز خواهد گشت.

محاسبات مورد نظر برای سیستم در حال حاضر با نرم افزار‌های مهندسی انجام خواهد شد. پس از دریافت اطلاعات و داده‌های مورد نیاز تمامی اجزای مورد تخمین زده شده و شما می توانید نقشه کلی دریافت نمایید.

طراحی و ساخت کلکتور موتورخانه
طراحی و ساخت کلکتور موتورخانه ولادی و استیل موتورخانه های حرارت مرکزی

محاسبه قطر کلکتور موتورخانه

برای طراحی  تحلیل کلکتور موتورخانه محاسبه پارامتر‌های ابعادی چون قطر و طول لوله بسیار مهم است. پس از مشخص کردن تعداد انشعابات،‌ سایز لوله اصلی و انشعابات به مرحله انتخاب متریال و ساخت می‌رسیم.

محاسبه کلکتور موتورخانه
محاسبه قطر و طول کلکتور آبگرم بخار موتورخانه های حرارت مرکزی ،‌ محاسبه کلکتور تاسیسات

مراحل ساخت کلکتور موتورخانه گرمایشی و سرمایشی

برای تعمیر یا اجرای کلکتور موتورخانه گرمایشی و سرمایشی دارای مراحلی است که ترتیب انجام آنها در عملیات شما بسیار تاثیر گذار است.

  • اندازه گیری تجهیزات و کلکتور پوسیده موتورخانه
  • مشخص کردن سایز لوله اصلی و لوله های انشعاب کلکتور
  • مشخص کردن اندازه لوله رفت از دیگ به کلکتور و برگشت آن
  • برش کاری کلکتور پوسیده
  • ساخت و بدنه اصلی کلکتور و مشخص کردن محل انشعابات رفت
  • بستن کلکتور رفت بروی دیگ و مشخص کردن فاصله باید لوله اصلی رفت و برگشت
  • مشخص سازی نهایی محل کلکتور برگشت
  • مونتاژ لوله اصلی رفت به برگشت

 

طراحی ،‌ساخت و تعمیر کلکتور موتورخانه

نکات محاسباتی فرمول کلکتور موتورخانه :‌

محاسبه قطر لوله کلکتور چگونه انجام می‌شود؟

برای محاسبه قطر لوله اصلی کلکتور نیاز دارید تا پس از محاسبه بار حرارتی ساختمان و مشخص کردن تعداد مصرف کننده‌های آبگرم سایز لوله‌های انشعاب را مشخص نمایید. پس از مشخص کردن سایز انشعابات مربع تمامی سایز تمام لوله‌ها را محاسبه کرده سپس جمع می کنیم و در نهایت مجذور آن را محاسبه میکنیم.

محاسبه تعداد انشعابات قابل قبول برای لوله اصلی کلکتور چگونه انجام می‌شود؟

برای محاسبه تعداد لوله های قابل قبول برای انشعاب گیری از لوله اصلی می توان سایز لوله اصلی را بر سایز لوله انشعاب تقسیم کرد. عدد به دست آمده را به توان 5  برسانید. مجذور عدد بدست آمده تعداد لوله‌های قابل قبول برای انشعاب گیری را نشان می‌دهد.

محاسبه طول لوله کلکتور چگونه انجام می شود؟

دو مورد را در محاسبه طول کلکتور در نظر بگیرید. فاصله بین لوله‌های انشعاب و فاصله لوله‌های اول و اخر کلکتور از محل خط جوش کپ انتهایی و لوله را محاسبه کنید. حداقل فاصله بین لوله های کلکتور 15 سانتی متر بوده و حداقل فاصله از خط جوش کپ انتهایی و لوله 7/5  سانتی متر است. 

 

ساخت و نصب کلکتور موتورخانه چگونه انجام می‌شود؟

ساخت و نصب کلکتور موتورخانه
ساخت و نصب کلکتور موتورخانه شوفاژ کلکتور دیگ آبگرم تعمیر و محاسبه قطر کلکتور آبگرم

پس از محاسبه سایز و لوله کشی‌های کلکتور موتورخانه نوبت به انتخاب متریال برای ساخت و ساخت کلکتور می رسد. جنس کلکتور با توجه به سیال انتخاب می‌شود. برای کلکتور‌های آبگرم از لوله های فولادی بدون درز استفاده می شود. امکان استفاده از لوله های استنلس استیل نیز وجود دارد. ضخامت لوله های کلکتور با توجه به فشار کاری تعیین می شود.

پوسیدگی و تعمیر کلکتور موتورخانه گرمایشی و سرمایشی

پوسیدگی لوله های کلکتور از جمله مشکلاتی است که برای کلکتور های موتورخانه بعد از مدتها پیش می آید. مونتاژ لوله‌های کلکتور موتورخانه و آبرسانی با روش جوشکاری است. این لوله ها معمولا از نوع یکسر دنده یا یکسر فلنج هستند. پوسیدگی لوله های کلکتور از محل اتصال به شیرآلات ( فلنج یا دنده) یا نقاط جوشکاری شده بروی کلکتور اتفاق می‌افتد.  نشتی و سوراخ شدگی لوله‌های کلکتور می تواند بر اثر موارد زیر انجام شود :‌

  • نوسانات دمایی
  • فشار پمپ ها و سیال در لوله
  • بالا بودن میزان خوردگی یا سختی آب

برای حافظت از لوله و اتصالات و شیرآلات موتورخانه و کاهش میزان پوسیدگی موارد زیر را رعایت نمایید. رعایت موارد زیر می تواند تا حد زیادی از پوسیدگی لوله و اتصالات جلوگیری کند :

  • لوله‌های موتورخانه را بازرسی کنید و تمیز نگه دارید.
  • فشار و دمای آب را کنترل نمایید.
  • در دوره‌های زمانی مشخص شیرآلات را باز نموده و از سلامت و درستی عملکرد آن مطمین شوید.
  • سختی و میزان املاح را با تجهیزات مخصوص کنترل نمایید.
  • لوله و اتصالات را با پوشش های مخصوص مجهز نمایید.

ساخت کلکتور استیل

یکی از مواد مهم در ساخت تجهیزات صنعتی و پایپینگ فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل است. معمولا از لوله‌ با مشخصه استیل 316 یا 304 برای ساخت کلکتور‌هایی که در صنایع غذایی و شیمیایی قرار می گیرند استفاده می‌شود.

ساخت کلکتور استیل
ساخت کلکتور استیل تعمیر و ساخت کلکتور آبگرم و سرد موتورخانه کلکتور صنعتی فولادی و استیل

برای مشاهده مطالب مربوط به محاسبه و طراحی موتورخانه کلیک کنید.

 

3 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.