• دفتر مرکزی : تهران، اتوبان آزادگان غرب، بلوار الغدیر، میدان جانبازان، مجتمع پاییزان
  • 0905-059-9690
  • 021-44084027
  • 0905-1200-232

طراحی و محاسبات موتورخانه

طراحی و محاسبات موتورخانه

طراحی و محاسبات موتورخانه چیست؟

طراحی و محاسبات موتورخانه اصلی ترین بخش در تعیین تجهیزات و بخش های موتورخانه است. محاسبه و طراحی دقیق در سیستم های موتورخانه می تواند به شما در بهبود سیستم های گرمایش و تهویه مطبوع کمک کند. همچنین می تواند در جلو گیری از هدر رفت انرژی و بهینه سازی فضای موتورخانه به شما کمک کند. طراحی و محاسبه موتورخانه و سیستم های تاسیساتی امروزه با نرم افزار های فنی و مهندسی مثل REVIT  و PDMS یا ….. انجام می شود اما فرمول های سرانگشتی برای محاسبه سریع نیز وجود دارد. که به طور تخمینی و حدودی به شما اطلاعاتی در مورد بار حرارتی ، میزان انتقال حرارت و … می دهد.

محاسبه تاسیسات ساختمان چگونه انجام می شود؟

محاسبه تاسیسات ساختمان و استخر و …. مرحله بسیار مهمی در طراحی شما خواهد بود. برای محاسبه تاسیسات ابتدار بار حرارتی ساختمان یا محل مورد نظر شما باید محاسبه شود. باتوجه به بار حرارتی ،‌ شما می توانید لوله کشی های تاسیسات ( سایزینگ لوله ها ) را انجام دهید. همچنین انتخاب تجهیزات جهت تامین انرژی ( مثل دیگ فولادی یا بخار و….) با توجه به بار حرارتی انجام می شود. درصورت محاسبه تاسیسات شما باید موارد زیر را حساب کنید و در انتخاب تجهیزات مورد نظر از اطلاعات بدست آمده استفاده کنید

 

محاسبه و انتخاب اجزا موتورخانه حرارت مرکزی

برای محاسبه دقیق تجهیزات و طراحی سیستم مکانیکی مورد نظر باید به موارد زیر مسلط باشید :

  • مشخصات هوا و عملیات روی آن
  • انتقال حرارت در ساختمان
  • تلفات حرارتی و انواع سیستم های حرارت مرکزی
  • انواع سیستم های تعویه مطبوع
  • سیستم کانال (طراحی و محاسبه)
  • توزیع هوا و انواع بادزن ها
  • سیستم آبرسانی ساختمان
  • سیستم دفع فاضلاب و لوله های تهویه فاضلاب
  • طرح سیستم لوله کشی گاز

با استفاده از موارد بالا می توانید برآورد سریعی از بارگرمایی ،‌سرمایی و …. داشته باشید و با استفاده از کاتالوگ محصولات تجهیزات مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

انتخاب دیگ موتورخانه چگونه است ؟

دیگ موتورخانه وظیفه سوار کردن گرما بر ماده ناقل را دارد. باید بار حرارتی کل ساختمان که مرکب از بار حرارتی آبگرم و میزان تلفات حرارتی محاسبه نمایید. بعد نوع دیگ را مشخص می نمایید و باتوجه به بار حرارتی بدست آمده می توانید به کاتالوگ سازنده های دیگ موتورخانه مراجعه نمایید و مدل مورد نیاز خود را انتخاب کنید. بین ۵ تا ۲۰ درصد بعنوان تلفات حرارت در نظر بگیرید که باتوجه به نوع عایق متفاوت است. در ساختمان های بزرگ در صورت عبور بار محاسبه شده از 400/000btu/hr  در ساختمان های بزرگ توصیه می شود از چند دیگ با قدرت های مساوی یا غیر مساوی استفاده نمایید و آنها را به صورت موازی نصب نمایید.

 

تعیین قطر لوله دودکش موتورخانه چگونه انجام می شود ؟

دود و محصولات احتراق ناشی از احتراق سوخت که در دیگ انجام می شود باید از راه دودکش از موتورخانه و محل مورد نظر به خارج و فضای بیرون هدایت شود. تصاعد دود از دودکش با ارتفاع دودکش و اختلاف دمای دود و هوای خارج نسبت مستقیم دارد. قطر و ارتفاع دودکش باید طوری تعیین شود که مقاومت ها و افتهای موجود در مسیر حرکت دودکش را جبران نماید.

میزان این مقاومت ها با سطح مقطع دودکش رابطه معکوس دارد. هرچقدر سطح مقطع بیشتر باشد میزان مقاومت در برابر حرکت محصولات احتراق کمتر خواهد بود. از سوی دیگر هرچقدر ارتفاع دودکش کمتر باشد نیروی کشش دودکش کاهش می یابد. سطح مقطع باتوجه به قدرت دیگ و ارتفاع با توجه به جدول تعیین شده مشخص می شود.

انتخاب مشعل برای دیگ بخار یا آبگرم موتورخانه چگونه است؟

بی تردید قلب سیستم حرارت مرکزی مشعل است. چرا که عمل احتراق و تولید آتش جهت گرم کردن یا بخار نمودن آب در دیگ توسط این عضو بسیار مهم انجام می شود. مشعل ها از نظر سوخت مصرفی به سه نوع گازی ، گازوئیلی و مازوت سوز تقسیم می شوند. انتخاب اندازه مشعل پس از تعیین وزن سوختی که در ساعت مصرف می میکند با استفاده از کاتالوگ شرکت های محتلف مثل ایران رادیاتور یا گرم ایران انجام می شود. معمولا ظرفیت مشعل را ۳۰ درصد بیشتر از ظرفیت دیگ مورد نظر در نظر می گیرند.

 

انواع سیستم های حرارت مرکزی ساختمان

پروسه تولید و انتقال حرارت در یکی سیستم حرارت مرکزی بدین صورت است که گرمای لازم جهت جبران تلفات حرارتی ساختمان توسط یک دیگ داخل اتاقی بنام موتورخانه ، بروی بخار یا آب سوار شده توسط لوله های ناقل به مبدل های گرمایی منتقل می گردد. ماده ناقل پس از تبادل حرارت در اتاق مجددا به دیگ برگشت داده می شود تا چرخه دوباره تکرار شود.سیستم های حرارت مرکزی را می توان از جنبه های گوناگونی می توان طبقه بندی نمود :‌

  • از نظر ماده ناقل حرارت (‌آبگرم ،‌ بخار ، هوای گرم ، روغن داغ و….)
  • از نظر چگونگی توزیع گرما در اتاق ها (‌جابجایی طبیعی مثل رادیاتور ها و کنوکتور ها ، جابجایی اجباری مثل فن کویل ها)
  • باتوجه به چگونگی گردش آب در سیستم (‌گردش طبیعی یا اجباری توسط پمپ)

 

برای تعمیر و اجرای موتورخانه گرمایشی کلیک کنید.

برای ساخت و تعمیر کلکتور موتورخانه کلیک کنید.

جهت مشاهده پروفایل لینکداین گروه تولیدی تجهیزات صنعت کلیک کنید.